در حال بارگذاری ...
نوشته شده در 18 بهمن 1399، ساعت 06:50

راهنمای طراحی سوالات آزمون

خلاصه مطلب

یکی از عوامل بسیار مهم در فرآیند آموزش و یادگیری موثر و همچنین حفظ و تداوم آن، ارزشیابی از آموخته های یادگیرندگان است و این ارزشیابی زمانی اثر بخش و پایدار می باشد که مجموعه سوالات هر آزمون بر اساس معیارهای صحیح علمی و استاندارد تهیه شود.

آزمون يکى از وسايل اندازه‌گيرى فعاليت‌هاى آموزشى و پيشرفت تحصيلى شاگردان است. آزمون پیشرفت تحصیلی نوعی آزمون توانایی است که برای سنجش و ارزیابی میزان دانش، اطلاعات،‌ معلومات و مهارت‌های یک دانش‌آموز ساخته شده است و نشان می‌دهد فرد تا لحظه‌ی اجرای آزمون قادر به انجام چه کارها و ارائه‌ی چه اطلاعاتی است. برگزاری یک آزمون هم برای آزمون‌دهنده و هم آزمون گیرنده از اهمیت بالایی برخوردار است. آزمون‌دهنده به میزان آموخته‌ها و سطح آموزشی خود و نکات ضعف و قوت خویش پی می‌برد و آموزش‌دهنده نیز با بررسی جواب‌های آزمون به نحوه‌ی آموزش خود، نقاط ضعف و قوت نحوه‌ی تدریس و همچنین به میزان توانایی‌های دانش‌آموزان خود پی می‌برد و در صورت نیاز دست به تغییرات مهمی می‌زند.

آزمون استاندارد یا آزمون استاندارد شده به امتحانی گفته می‌شود که کیفیت سوالات، نحوهٔ برگزاری و چگونگی نمره‌دهی در یک قالب ثابت، نامتناقض و به عبارتی استاندارد باشد. معمولا در مدارس آزمون های استاندارد بکار گرفته نمی شود اما رعایت برخی نکات و دستورالعمل می توالند به طراحان آزمون های پیشرفت تحصیلی کمک کند تا آزمون هایی در حد استاندارد و خالی از اشکال تهیه کنند. در این مقاله به مهمترین نکات تهیه آزمون های پیشرفت تحصیلی اشاره می شود.

1- سوالات امتحانی باید میزان تحقق اهداف آموزشی را ارزیابی کند .

2- سوال باید موضوع مهمی را مورد سنجش قرار دهد .

3- طراحی سوالات بر اساس بارم بندی و بودجه بندی کتاب درسی صورت پذیرد.

4- سوالات از ساده به مشکل تنظیم شود.

5- از انواع سوالات استفاده شود و سئوالات باید بر اساس نوع و به ترتیب ( صحیح-غلط، چند گزینه ای، جورکردنی، کامل کردنی، کوتاه پاسخ، گسترده پاسخ )دسته بندی شوند،

6- راهنما و دستور العمل هر نوع سوال( صحیح-غلط، چندگزینه ای و . . . ) جداگانه نوشته شود.

7- نمره هر سوال متناسب با پاسخ درست آن سوال باشد.

8- سوالات با عباراتی کوتاه، دقیق، ساده و واضح طرح شوند.

9- از دادن سوالات اختیاری خودداری شود.

10- فضای کافی و مناسب برای پاسخ سوالات در نظر گرفته شود.

11- مجموع نمرات سوالات با نمره اختصاص یافته به ورقه مطابقت داشته باشد.

12- متن سوالات از غلط املایی محفوظ باشد.

13- از نشانه ها و نقطه گذاری ها و رسم الخط صحیح استفاده شود. مثل علامت سوال، ویرگول، تعجب، پرانتز،خط تیره

14- نکات دستوری و بکار بردن ارکان صحیح جمله مورد توجه قرار گیرد.

15- زمان آزمون بر اساس نوع و تعداد سوالات، سطح دشواری سوالات، شرایط سنی یادگیرندگان اختصاص داده شود .

16- سقف حداقل و حداکثر تعداد سوالات امتحانی با توجه به نوع درس، حجم و اهمیت محتوا، سطوح یادگیری ، نوع سوال، زمان پاسخ به سوالات و شرایط سنی دانش آموزان تعین گردد ( حداقل تعداد 12 و حداکثر 25 سوال پیشنهاد می شود ).

17- در سربرگ آزمون، نام درس، پایه تحصیلی، تعداد صفحه های آزمون، تعداد سوالات و مدت پاسخ گویی نوشته شود.

18- در انتهای برگه سوالات، نام و نام خانوادگی طراح سوال نوشته شود.

19- در صورت به کار بردن کلمات منفی در متن سوال،کلمات منفی با علامت زیر خط و یا حروف بزرگتر مشخص گردند .

20- از به کار بردن کلمات منفی در منفی پرهیز شود .

21- در طراحی سوال، سطوح مختلف یادگیری و ارزشیابی ( آسان، متوسط پایین، متوسط بالا، دشوار ) مد نظر قرار گیرد .

22- سوالاتی که دانش آموز برای پاسخ گویی به آن به ابزار و وسایل خاصی نیاز دارد باید توسط طراح آن مشخص گردد.

23- سوال ها مستقل از یک دیگر طرح شوند تا جواب دادن به یک سوال ، شرط پاسخ به سوال های دیگر آزمون نباشد.

24- سوالات چند قسمتی به گونه ای طراحی شوند که عدم پاسخ به یک قسمت باعث محرومیت از سایر قسمت ها نشود.

25- در طراحی سوالاتی که مبتنی بر عقاید و نظر شخصی است ، از دانش آموز خواسته شود تا دلایل خود را عنوان کند .

26- عبارتی از سوال ،راهنمای پاسخ صحیح برای همان سوال، یا دیگر سوالات نباشد .

27- اگر سوالات بیش از یک صفحه باشد ، صفحات شماره گذاری شده و در پایان صفحه عبارت (بقیه در صفحه .... ) درج گردد.

28- در سوال، بیش از یک جای خالی گنجانده نشود و جای خالی در وسط یا آخر جمله باشد.

29- در سوالات چند گزینه ای از گزینه هیچ کدام و یا همه موارد خودداری شود.

30- در سوالات صحیح-غلط، از بکار بردن واژگانی مانند «همه»، «بعضی‌وقت ها»، «غالباً»، «هرگز» و ... خودداری شود.

 

منوچهر حسین پور؛ کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی

راهنمای طراحی سوالات آزمون

ویراستار مدرسه
عمومی
18 بهمن 1399۲۰ دقیقه مطالعه
خلاصه مطلب

یکی از عوامل بسیار مهم در فرآیند آموزش و یادگیری موثر و همچنین حفظ و تداوم آن، ارزشیابی از آموخته های یادگیرندگان است و این ارزشیابی زمانی اثر بخش و پایدار می باشد که مجموعه سوالات هر آزمون بر اساس معیارهای صحیح علمی و استاندارد تهیه شود.

آزمون يکى از وسايل اندازه‌گيرى فعاليت‌هاى آموزشى و پيشرفت تحصيلى شاگردان است. آزمون پیشرفت تحصیلی نوعی آزمون توانایی است که برای سنجش و ارزیابی میزان دانش، اطلاعات،‌ معلومات و مهارت‌های یک دانش‌آموز ساخته شده است و نشان می‌دهد فرد تا لحظه‌ی اجرای آزمون قادر به انجام چه کارها و ارائه‌ی چه اطلاعاتی است. برگزاری یک آزمون هم برای آزمون‌دهنده و هم آزمون گیرنده از اهمیت بالایی برخوردار است. آزمون‌دهنده به میزان آموخته‌ها و سطح آموزشی خود و نکات ضعف و قوت خویش پی می‌برد و آموزش‌دهنده نیز با بررسی جواب‌های آزمون به نحوه‌ی آموزش خود، نقاط ضعف و قوت نحوه‌ی تدریس و همچنین به میزان توانایی‌های دانش‌آموزان خود پی می‌برد و در صورت نیاز دست به تغییرات مهمی می‌زند.

آزمون استاندارد یا آزمون استاندارد شده به امتحانی گفته می‌شود که کیفیت سوالات، نحوهٔ برگزاری و چگونگی نمره‌دهی در یک قالب ثابت، نامتناقض و به عبارتی استاندارد باشد. معمولا در مدارس آزمون های استاندارد بکار گرفته نمی شود اما رعایت برخی نکات و دستورالعمل می توالند به طراحان آزمون های پیشرفت تحصیلی کمک کند تا آزمون هایی در حد استاندارد و خالی از اشکال تهیه کنند. در این مقاله به مهمترین نکات تهیه آزمون های پیشرفت تحصیلی اشاره می شود.

1- سوالات امتحانی باید میزان تحقق اهداف آموزشی را ارزیابی کند .

2- سوال باید موضوع مهمی را مورد سنجش قرار دهد .

3- طراحی سوالات بر اساس بارم بندی و بودجه بندی کتاب درسی صورت پذیرد.

4- سوالات از ساده به مشکل تنظیم شود.

5- از انواع سوالات استفاده شود و سئوالات باید بر اساس نوع و به ترتیب ( صحیح-غلط، چند گزینه ای، جورکردنی، کامل کردنی، کوتاه پاسخ، گسترده پاسخ )دسته بندی شوند،

6- راهنما و دستور العمل هر نوع سوال( صحیح-غلط، چندگزینه ای و . . . ) جداگانه نوشته شود.

7- نمره هر سوال متناسب با پاسخ درست آن سوال باشد.

8- سوالات با عباراتی کوتاه، دقیق، ساده و واضح طرح شوند.

9- از دادن سوالات اختیاری خودداری شود.

10- فضای کافی و مناسب برای پاسخ سوالات در نظر گرفته شود.

11- مجموع نمرات سوالات با نمره اختصاص یافته به ورقه مطابقت داشته باشد.

12- متن سوالات از غلط املایی محفوظ باشد.

13- از نشانه ها و نقطه گذاری ها و رسم الخط صحیح استفاده شود. مثل علامت سوال، ویرگول، تعجب، پرانتز،خط تیره

14- نکات دستوری و بکار بردن ارکان صحیح جمله مورد توجه قرار گیرد.

15- زمان آزمون بر اساس نوع و تعداد سوالات، سطح دشواری سوالات، شرایط سنی یادگیرندگان اختصاص داده شود .

16- سقف حداقل و حداکثر تعداد سوالات امتحانی با توجه به نوع درس، حجم و اهمیت محتوا، سطوح یادگیری ، نوع سوال، زمان پاسخ به سوالات و شرایط سنی دانش آموزان تعین گردد ( حداقل تعداد 12 و حداکثر 25 سوال پیشنهاد می شود ).

17- در سربرگ آزمون، نام درس، پایه تحصیلی، تعداد صفحه های آزمون، تعداد سوالات و مدت پاسخ گویی نوشته شود.

18- در انتهای برگه سوالات، نام و نام خانوادگی طراح سوال نوشته شود.

19- در صورت به کار بردن کلمات منفی در متن سوال،کلمات منفی با علامت زیر خط و یا حروف بزرگتر مشخص گردند .

20- از به کار بردن کلمات منفی در منفی پرهیز شود .

21- در طراحی سوال، سطوح مختلف یادگیری و ارزشیابی ( آسان، متوسط پایین، متوسط بالا، دشوار ) مد نظر قرار گیرد .

22- سوالاتی که دانش آموز برای پاسخ گویی به آن به ابزار و وسایل خاصی نیاز دارد باید توسط طراح آن مشخص گردد.

23- سوال ها مستقل از یک دیگر طرح شوند تا جواب دادن به یک سوال ، شرط پاسخ به سوال های دیگر آزمون نباشد.

24- سوالات چند قسمتی به گونه ای طراحی شوند که عدم پاسخ به یک قسمت باعث محرومیت از سایر قسمت ها نشود.

25- در طراحی سوالاتی که مبتنی بر عقاید و نظر شخصی است ، از دانش آموز خواسته شود تا دلایل خود را عنوان کند .

26- عبارتی از سوال ،راهنمای پاسخ صحیح برای همان سوال، یا دیگر سوالات نباشد .

27- اگر سوالات بیش از یک صفحه باشد ، صفحات شماره گذاری شده و در پایان صفحه عبارت (بقیه در صفحه .... ) درج گردد.

28- در سوال، بیش از یک جای خالی گنجانده نشود و جای خالی در وسط یا آخر جمله باشد.

29- در سوالات چند گزینه ای از گزینه هیچ کدام و یا همه موارد خودداری شود.

30- در سوالات صحیح-غلط، از بکار بردن واژگانی مانند «همه»، «بعضی‌وقت ها»، «غالباً»، «هرگز» و ... خودداری شود.

 

منوچهر حسین پور؛ کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی